ѕрофес≥йно-техн≥чне училище є27 м.Ѕерестечко

јдаптац≥¤ учн≥в

 
 
 
   

 јдаптац≥¤ учн≥в першого курсу до умов проживанн¤ у гуртожитку

 Ѕ≥льш≥сть студент≥в, ¤к≥ вступили на перший курс, ¤к правило, мають з≥ткнутис¤ з ц≥лою низкою проблем, серед ¤ких  перше м≥сце пос≥даЇ проблема психолог≥чноњ адаптац≥њ. Ќеобх≥дн≥сть в психолог≥чн≥й адаптац≥њ людини виникаЇ, перш за все, з≥ зм≥ною д≥¤льност≥ людини ≥ њњ соц≥ального оточенн¤.

 ƒо основного зм≥сту процесу адаптац≥њ студент≥в першого курсу, належать: формуванн¤ нового ставленн¤ до профес≥њ, засвоЇнн¤ нових навчальних форм, оц≥нок, способ≥в ≥ прийом≥в самост≥йноњ роботи, пристосуванн¤ до нового типу навчального колективу, його звича¤м ≥ традиц≥¤м, пристосуванн¤ до нових умов побуту, новоњ студентськоњ Ђкультуриї, новим формам використанн¤ в≥льного часу тощо.

–озр≥зн¤ють три форми адаптац≥њ першокурсник≥в :

а) формальна - стосуЇтьс¤ п≥знавально-≥нформац≥йного пристосуванн¤ до нового оточенн¤, до структури навчального закладу, зм≥сту навчанн¤ в ньому, до його традиц≥й, до власних обов'¤зк≥в;

б) сусп≥льна - визначаЇ процес внутр≥шньоњ ≥нтеграц≥њ групи учн≥в першого курсу ≥ ≥нтеграц≥¤ ц≥Їњ групи з≥ студентським оточенн¤м в ц≥лому;

в) дидактична - стосуЇтьс¤ п≥дготовки до нових форм ≥ метод≥в навчальноњ роботи в училищ≥.

« першого дн¤ навчанн¤ в училищ≥ учень потрапл¤Ї до навчальноњ групи, де з≥бран≥ колишн≥ школ¤р≥ з р≥зними характерами, амб≥ц≥¤ми, ц≥л¤ми, самооц≥нкою тощо. ¬ цих умовах дуже важко адекватно сприймати не т≥льки навколишню д≥йсн≥сть, а й, нав≥ть, самого себе. ¬и¤вленн¤ своЇњ особистост≥, займанн¤ своЇњ соц≥альноњ Ђнишиї в колектив≥, ¤кий починаЇ формуватис¤, адаптац≥¤ власноњ повед≥нки щодо рольових оч≥кувань студент≥в - одногрупник≥в не у вс≥х в≥дбуваЇтьс¤ легко ≥ одразу. як правило, це важкий ≥ тривалий пер≥од у розвитку колективу.

            ™ дв≥ площини проблеми адаптац≥њ: адаптац≥¤ вс≥х учн≥в з≥ зм≥ною статусу школ¤ра на статус студента ≥ адаптац≥¤ студент≥в з ≥нших м≥ст чи с≥л, ¤к≥ мешкають у гуртожитку.

    ¬ процес≥ досл≥дженн¤ проблеми адаптац≥њ учн≥в першого курсу до умов проживанн¤ у гуртожитку було проведене анкетуванн¤ студент≥в першого курсу п≥сл¤ першого м≥с¤ц¤ навчанн¤. ѕитанн¤ анкети подавалис¤ у прост≥й ≥ доступн≥й форм≥. √оловними принципами анкети були њњ в≥дкрит≥сть, анон≥мн≥сть ≥ в≥льне висловленн¤ учн≥в на поставлен≥ питанн¤. ¬ анкет≥ п≥дн≥малис¤ питанн¤  особист≥сних особливостей адаптац≥њ. ” своњх в≥дпов≥д¤х першокурсники розм≥рковували над на¤вними проблемами адаптац≥њ з точки зору њх негайного розв'¤занн¤ тут ≥ зараз, причому анал≥зу глибини ц≥Їњ проблеми ≥ шл¤х≥в подоланн¤ достатньоњ уваги не прид≥л¤ли.

            ћетою досл≥дженн¤ адаптац≥њ учн≥в першого курсу до проживанн¤ у гуртожитку Ї розробка де¤ких заход≥в щодо њњ покращанн¤ ≥ прискоренн¤.

јнкета була проведена серед 57 учн≥в, ¤к≥ проживають у гуртожитку.

 ƒл¤ 63% опитаних студент≥в процес адаптац≥њ був не надто важким ≥ тривалим. ƒл¤ 22% учн≥в адаптац≥¤ не була потр≥бною, оск≥льки серед студент≥в групи ви¤вилос¤ багато знайомих, колишн≥х однокласник≥в, Ђоднодворц≥вї (це основна маса студент≥в даного м≥ста)  ÷≥каво, що 6% учн≥в мали труднощ≥ у визначенн≥ в≥дпов≥д≥ щодо важкост≥ в адаптац≥њ (чи не зрозум≥ли саме процес адаптац≥њ, чи не мали часу проанал≥зувати ≥ замислитис¤ над власним входженн¤м в новий процес навчанн¤ ≥ новий колектив). ќднак дл¤ 9% учн≥в процес адаптац≥њ ви¤вивс¤ досить важким ≥ досить тривалим. —аме ц≥ учн≥ склали в основному групу учн≥в з ≥нших м≥ст, а також з малозабезпечених с≥мей та з с≥льськоњ м≥сцевост≥.

–≥шенн¤ проблеми бачимо у взаЇмод≥њ роботи прац≥вник≥в гуртожитку, класних кер≥вник≥в, майстр≥в в/н,  соц. педагога а також учн≥вського самовр¤дуванн¤.

Ќа св≥дом≥сть першокурсник≥в, ¤к≥ мешкають у гуртожитку, не залежно в≥д њх бажань, впливають старшокурсники, ¤к≥ Ї њх сус≥дами. ѕершокурсники несв≥домо насл≥дують характерн≥ риси старшокурсник≥в, причому не т≥льки позитивн≥. ќсновною проблемою у гуртожитку постаЇ орган≥зац≥¤ активного корисного в≥дпочинку ≥ в≥льного часу.

«найомство учн≥в-першокурсник≥в з органами учн≥вського самовр¤дуванн¤, його рол≥ в училищ≥, напр¤мах д≥¤льност≥, запланованих заходах. ”чн≥  запрошуютьс¤ дл¤ участ≥ в р≥зноман≥тних заходах. ѕередбачаЇтьс¤ дружн¤ бес≥да старшокурсник≥в з початк≥вц¤ми, останн≥м надаЇтьс¤ можлив≥сть поставити своњм старшим товаришам так≥ в≥дверт≥ питанн¤, ¤к≥ вони не зможуть поставити викладачам ≥ класним кер≥вникам, ≥ отримати на них в≥дпов≥д≥.

«адоволенн¤ потреб у побутов≥й сфер≥, покращенн¤ житлово Ц побутових умов також прискор¤ть процес адаптац≥њ.

ƒоброзичлив≥сть, увага до учн≥в, ≥ндив≥дуальний п≥дх≥д спри¤тимуть скороченню строк≥в адаптац≥њ до проживанн¤ у гуртожитку

Используются технологии uCoz